Tidligere president Donald Trumps appell til evangeliske velgere – «Ingen vil røre ved Kristi kors under Trump-administrasjonen,» sa han til National Religious Broadcasters’ stevne i februar – vinner konvertitter.

En kristen forskergruppe sa denne uken at eks-prez’en «har en betydelig ledelse» over visepresident Kamala Harris blant den mektige stemmeblokken.

Evangeliske som er «sannsynlige velgere» favoriserer Trump fremfor Harris 61% til 31%. Ytterligere 5 % sier at de er usikre, ifølge Lifeway Research i Brentwood, Tenn.

Blant de kristne som ikke har evangeliske kjernesyn, er Harris opp 47 % til Trumps 38 %.

Men det flertallet er ikke absolutt når demografi kommer inn i bildet.

Afroamerikanske evangelikale står 76 % bak Harris som deres valg, mot 14 % som støtter Trump. Det gjenspeiles av 77 % av hvite evangeliske som sa at de stemmer på Trump, mens 28 % av hvite evangeliske sa at de støtter Harris.

Blant de registrerte velgerne som ble spurt, sa omtrent 4 av 5, eller 79 %, at den viktigste faktoren for å stemme på en kandidat er deres evne til å forbedre økonomien. Deretter følger innvandring, nasjonal sikkerhet, personlig karakter, standpunkt om abort og synspunkter på utenrikspolitikk.

Men økonomien og innvandringen er mer sannsynlig å påvirke en evangelisk stemmeseddel i november enn personlig karakter eller til og med en abortholdning.

«Når evangeliske ikke finner en kandidat som passer deres synspunkter nøyaktig, gir den største gruppen preferanse til kandidaten de mener har størst evne til å forbedre økonomien,» sa Lifeway Research-direktør Scott McConnell.

Forskjellene mellom evangeliske og andre kristne dreier seg ofte om fire nøkkelspørsmål, sa Lifeway Research. Undersøkelsesgruppen sa at de som tror at Bibelen er den høyeste autoriteten for deres tro; at det er viktig å oppmuntre ikke-kristne til å stole på Kristus for frelse; at Kristi død på korset er den eneste måten å fjerne straffen for synd på; og at bare de som stoler på Jesus alene som sin frelser mottar frelse, blir definert som evangeliske.

Medlemmer av mange hovedlinjekirker som United Methodist Church, Episcopal Church, Presbyterian Church (USA) og den evangelisk-lutherske kirken i Amerika unngår generelt noen av disse teologiske posisjonene som «begrensende» eller «fundamentalistiske», og er derfor ikke det. regnet som evangeliske velgere.

Demokratisk VP-nominert Minnesota-guvernør Tim Walz er medlem av en ELCA-kongregasjon, mens Harris er tilknyttet en baptistkirke i San Francisco.

Trump ble oppdratt som presbyterianer, men har nylig sagt at han nå er en «ikke-kirkelig» kristen.

Senator JD Vance fra Ohio, hans kandidat, er en konvertert til katolisisme i 2019.

Lifeway Research online-undersøkelsen av 1200 amerikanere ble utført 14. til 30. august ved å bruke et nasjonalt forhåndsrekruttert panel, sa gruppen. Den hadde en feilmargin på pluss minus 3,3 poeng. Undersøkelsen tok ikke prøver av visepresidentkandidatenes meninger.

Begge partiers kampanjer har dannet komiteer for å samle trossamfunn bak sine kandidater.

Trumps kampanje har benyttet Ben Carson, en konservativ kristen forfatter og boligsekretær i den 45. presidentens administrasjon, for å samle religiøse velgere.

For Harris leder den liberale presbyterianske kirkens (USA) minister pastor Jen Butler, som ledet Obama-administrasjonens arbeid med trosgrupper, fremstøtet for religiøse velgere.

Dele
Exit mobile version