Når det gjelder å spise frukt og grønnsaker for hjertehelsen, kan valget av frukt og grønnsaker være like viktig som hvor mange de spiser, tyder ny forskning.
Helseeksperter har lenge anbefalt retningslinjen «fem om dagen», noe som betyr at folk bør spise fem porsjoner totalt med frukt og grønnsaker.
En gruppe forskere hevder imidlertid i en ny studie at å følge kostholdsretningslinjene kanskje ikke gir nok flavanoler – planteforbindelser knyttet til kardiovaskulære fordeler.
Flavanoler er en type antioksidanter som finnes i planter som har vist seg å bidra til å forbedre blodstrømmen og redusere betennelse og har vært assosiert med lavere risiko for død av hjertesykdom.
Forskerne siterte tidligere studier som assosierte et daglig inntak på 500 milligram flavanoler med kardiovaskulære fordeler.
«Bevis fra COSMOS-studien, den største randomiserte kontrollerte studien på polyfenoler til dags dato, viste at et inntak på 500 milligram [a] dag med flavanoler reduserte dødeligheten av hjerte- og karsykdommer betydelig med 27 prosent,» skrev de.
«Fordi frukt og grønnsaker, inkludert belgfrukter, er viktige kilder til flavanoler, og frukt og grønnsaker er vektlagt i gjeldende kostholdsretningslinjer i USA, [the UK] og av Verdens helseorganisasjon er det plausibelt at overholdelse av disse kostholdsreglene allerede kan gi tilstrekkelig flavanolinntak.»
Ingen data viser for øyeblikket om anbefalt frukt- og grønnsaksinntak og bredere sunne kostholdsmønstre gir flavanolnivåer assosiert med kardiovaskulære fordeler, la forskerne til.
Forskerne analyserte diettene og biomarkørdataene til mer enn 30 000 voksne i USA og Storbritannia.
De fant at selv blant personer som møtte kostholdsreglene for frukt og grønnsaker, oppnådde færre enn 25 prosent et estimert flavanolinntak på 500 milligram eller mer per dag, nivået assosiert med kardiovaskulære fordeler i tidligere studier.
Gruppen av forskere – fra University of Reading, Harvard Medical School, University of California, Davis og Mars, Inc. – konkluderte med at det å følge gjeldende kostholdsretningslinjer alene kanskje ikke gir nok flavanoler til å nå inntaksnivåer assosiert med kardiovaskulære fordeler notert i tidligere studier.
Studien undersøkte estimert flavanolforbruk og målte ikke direkte kardiovaskulært utfall. «Spesifikke kostholdsreferanseverdier for flavanoler kan fortsatt være nødvendig hvis man ønsker å øke inntaket av disse kostholdsforbindelsene,» skrev de i studien, publisert av tidsskriftet Food & Function.
Forskere sa at funnene tyder på at folk som ønsker å øke flavanolinntaket kan trenge å være mer oppmerksom på de spesifikke fruktene, grønnsakene og andre plantebaserte matvarene de spiser.
«Å inkludere blåbær, plommer, bjørnebær, bondebønner eller kirsebær (vasket ned med grønn te) i fem om dagen kan være den beste veien til et sunnere hjerte,» sa University of Reading i en utgivelse.
«Flavanoler kan redusere risikoen for å dø av hjerte- og karsykdommer betydelig, men bare hvis du spiser nok av dem,» sa Javier Ottaviani, studiens hovedforfatter.
«De fleste antar at å spise mye frukt og grønnsaker dekker dette, men det denne forskningen viser er at de spesifikke valgene du tar betyr mye mer enn den totale mengden. Inkludert en håndfull bjørnebær, et helt eple eller en kopp grønn te ved siden av måltidet kan utgjøre en reell forskjell for hvor mye av disse fordelaktige stoffene du inntar og absorberer fra kosten.»
De øverste fruktene og grønnsakene med det høyeste flavanolinnholdet per porsjon, ifølge studien, er disse: plommer, tyttebær, bjørnebær, grønn te, bondebønner, kirsebær, epler med skinn, jordbær, blåbær og pintobønner.
«Fem om dagen er det riktige budskapet, men vi må kanskje tenke mer nøye over hvilke fem,» sa professor ved University of Reading Gunter Kuhnle.
«Ulike frukter og grønnsaker gir svært forskjellige ernæringsmessige fordeler utover vitaminer og mineraler, og etter hvert som vår forståelse av disse forbindelsene vokser, er det en reell mulighet til å gjøre kostholdsveiledning mer spesifikk og mer effektiv.»
«Denne forskningen er et skritt mot å forstå hvordan det kan se ut i praksis.»







